Proximity efekt
"Proximity efekt" je jav, ktorý spôsobuje zvýraznenie nízkych frekvencií pri priblížení mikrofónu k zdroju zvuku. Čím bližšie ste, tým silnejšie sú basy, čo môže spôsobiť problémy alebo tiež poskytnúť ďalšie možnosti pre lepšie zachytenie zvuku.
Takže proximity efekt môže byť súčasne priateľom aj nepriateľom. Môžete ho použiť, aby ste obyčajný zvuk zmenili na skutočne báječný, hutný a sexy, ale musíte udržať celkovú vyváženosť a čo najlepšiu čitateľnosť.
Proximity efekt je najvýraznejší pri zvukoch, obsahujúcich frekvencie pod 200 Hz. To je dôležité, keď natáčate hlbšie mužské hlasy, aj keď sa môže čiastočne prejaviť aj pri hlasoch ženských. Stretnete sa s ním aj pri nahrávaní gitary - struna E má zhruba 80 Hz. Akustické gitary znejú dunivo, keď dáte mikrofón veľmi blízko. Ale pri basových nástrojoch, ako je kopák, basová gitara alebo kontrabas, vám pomôže vytvoriť poriadne hutný základ.
Proximity efekt vedie k zvýrazneniu basových tónov pod 200 Hz - je výrazný pri kardioidoch, pri osmičke ešte 2x silnejší
Ako je to možné? Existujú dva typy mikrofónnych kapsúl, resp. prevodníkov akustického tlaku na elektrický prúd: tlakový a tlakovo gradientný. Proximity efekt sa prejavuje iba u tlakovo gradientných typov, ktoré reagujú na rozdiel medzi prednej a zadnej časti membrány. Rýdzo tlakové prevodníky sú všesmerové, rýdzo tlakovo gradientné prevodníky sú osmičkové. Kardioidné mikrofóny, ktoré sa väčšinou používajú, sú zjednodušene povedané pol na pol.
Tieto mikrofóny menia svoju smerovú charakteristiku pomocou zmeny elektrického napätia na každej polovici kapsule s dvojitou membránou. Keďže obe sú kardioidné, hovorí sa, že tento typ mikrofónu má silný proximity efekt pri nastavení akejkoľvek charakteristiky. Výskumné laboratórium Neumann ale potvrdilo, že to nie je pravda. Čo sa týka proximity efektu, správajú sa tieto mikrofóny rovnako, ako adekvátne mikrofóny s pevnou guľovou, kardioidnou alebo osmičkovou charakteristikou. Účinok proximity efektu sa teda mení spoločne s prepnutím charakteristiky.
Môžeme teda povedať, že mikrofón s prepínateľnou, čiže meniteľnou, smerovou charakteristikou vám dáva kontrolu na účinkom proximity efektu. Pokiaľ napríklad chcete získať viac basov zo slabého hlasu, prepnete mikrofón na osmičku, tým zvýšite účinok proximity efektu a máte k dispozícii bohatšie spodné frekvenčné pásmo.
Výhody a nevýhody proximity efektu
Proximity efekt pomáha dýdžejom, čiže DJs, dosiahnuť zvuk, ktorý má napríklad Barry White. Tiež môže spôsobiť určitý kompromis voči zrozumiteľnosti a zahmliť spodnú časť frekvencií v prípade, že hutné vokály a gitary stoja v ceste basovca a kopáka.Takže proximity efekt môže byť súčasne priateľom aj nepriateľom. Môžete ho použiť, aby ste obyčajný zvuk zmenili na skutočne báječný, hutný a sexy, ale musíte udržať celkovú vyváženosť a čo najlepšiu čitateľnosť.
Proximity efekt je najvýraznejší pri zvukoch, obsahujúcich frekvencie pod 200 Hz. To je dôležité, keď natáčate hlbšie mužské hlasy, aj keď sa môže čiastočne prejaviť aj pri hlasoch ženských. Stretnete sa s ním aj pri nahrávaní gitary - struna E má zhruba 80 Hz. Akustické gitary znejú dunivo, keď dáte mikrofón veľmi blízko. Ale pri basových nástrojoch, ako je kopák, basová gitara alebo kontrabas, vám pomôže vytvoriť poriadne hutný základ.
Proximity efekt vedie k zvýrazneniu basových tónov pod 200 Hz - je výrazný pri kardioidoch, pri osmičke ešte 2x silnejší
Proximity efekt a smerová charakteristika
Sila proximity efektu závisí od smerovej charakteristiky mikrofónu. Najvýraznejšia je u osmičky, o trochu slabšia u kardioidy. Všesmerový (guľový) mikrofón nemá v podstate žiadny proximity efekt.Ako je to možné? Existujú dva typy mikrofónnych kapsúl, resp. prevodníkov akustického tlaku na elektrický prúd: tlakový a tlakovo gradientný. Proximity efekt sa prejavuje iba u tlakovo gradientných typov, ktoré reagujú na rozdiel medzi prednej a zadnej časti membrány. Rýdzo tlakové prevodníky sú všesmerové, rýdzo tlakovo gradientné prevodníky sú osmičkové. Kardioidné mikrofóny, ktoré sa väčšinou používajú, sú zjednodušene povedané pol na pol.
Proximity efekt u mikrofónov s prepínateľnou charakteristikou
A čo tak mikrofóny, pri ktorých môžete prepínať medzi rôznymi smerovými charakteristikami? Sú to mikrofóny, väčšinou veľkomembránové, ktoré sa bežne používajú v štúdiu, ale iba výnimočne na pódiu. Krásnym príkladom je Neumann U 87, čo je pravdepodobne najpoužívanejší štúdiový mikrofón na svete.Tieto mikrofóny menia svoju smerovú charakteristiku pomocou zmeny elektrického napätia na každej polovici kapsule s dvojitou membránou. Keďže obe sú kardioidné, hovorí sa, že tento typ mikrofónu má silný proximity efekt pri nastavení akejkoľvek charakteristiky. Výskumné laboratórium Neumann ale potvrdilo, že to nie je pravda. Čo sa týka proximity efektu, správajú sa tieto mikrofóny rovnako, ako adekvátne mikrofóny s pevnou guľovou, kardioidnou alebo osmičkovou charakteristikou. Účinok proximity efektu sa teda mení spoločne s prepnutím charakteristiky.
Môžeme teda povedať, že mikrofón s prepínateľnou, čiže meniteľnou, smerovou charakteristikou vám dáva kontrolu na účinkom proximity efektu. Pokiaľ napríklad chcete získať viac basov zo slabého hlasu, prepnete mikrofón na osmičku, tým zvýšite účinok proximity efektu a máte k dispozícii bohatšie spodné frekvenčné pásmo.